راه‌اندازی پروژه Ensemble هنگ کنگ در حمایت از توکن‌سازی و سپرده‌های توکنیزه‌شده

اداره پولی هنگ کنگ (HKMA) به تازگی از راه‌اندازی پروژه جدیدی با نام «Ensemble» خبر داد. این پروژه، طرح جدیدی برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی عمده‌فروشی (wholesale CBDC) در این کشور است. این ارز دیجیتال مرکزی عمده‌فروشی، امکان انجام تسوه‌های بین‌بانکی برای سپرده‌های بانکی توکنیزه‌شده را فراهم می‌کند.

wCBDC Sandbox برای آزمایش تسویه موارد استفاده از توکن‌سازی، از جمله اوراق قرضه سبز توکن‌شده مانند انتشار اخیر ۷۵۶ میلیون دلاری توسط دولت هنگ‌کنگ، استفاده خواهد شد. پرداخت‌ها شامل سپرده‌های توکنیزه‌شده است. سایر برنامه‌های کاربردی شامل تسویه حساب برای موراد زیر است:

  • اعتبارات کربن
  • ابزار توکنیزه‌شده در صنعت هواپیمایی
  • ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی
  • بارنامه های الکترونیکی
  • مدیریت خزانه داری

مقام پولی هنگ کنگ (HKMA) احتمال بوجود آمدن یک زیرساخت بازار مالی جدید (FMI) را می‌بیند که به پل ارتباطی بین پیشنهادات توکن‌سازی و پول می‌پردازد. درباره “لجر یکپارچه”، مفهوم BIS که انواع مختلفی از پول توکن‌شده و دارایی‌ها را بر روی یک لجر تکی ترکیب می‌کند، هیچ اشاره‌ای نشده بود. به نظر نمی‌رسد که BIS در این پروژه جدید دخیل باشد، اما HKMA قصد دارد با بانک‌های مرکزی دیگر همکاری کند.

ادی یو (Eddie Yue)، مدیر عامل HKMA در ابین رابطه گفت:

پروژه Ensemble انگیزه تازه‌ای به صنعت مالی پویای ما می‌دهد و موقعیت پیشگامی ما در پول و دارایی‌های توکنیزه‌شده را تقویت می‌کند.

بانک مرکزی هنگ کنگ قصد دارد یک جامعه معماری wCBDC را ایجاد کند. این جامعه شامل بانک‌ها، فعالان دارایی‌های دیجیتال، شرکت‌های فناوری و گروه تخصصی CBDC آکادمیک موجود آن خواهد بود. «گروه هشکی (HashKey Group)»، شرکت مادر یکی از صرافی‌های کریپتومونیزه مجاز هنگ کنگ، گفت که ورودی برای این پروژه ارائه خواهد داد.

«دایونگ ژانگ (Dayong Zhang)»،  مدیر ارشد عملیاتی گروه هشکی گفت:

این اصلاحات با کاهش زمان و پیچیدگی تسویه و افزایش تعامل بین ارزهای فیات و دارایی‌های دیجیتال، به طور اساسی بهبود کارایی و سرعت تسویه‌های میان بانکی و مرزی را فراهم می‌کند.

مدیر اجرایی HKMA گفت:

ما از استعدادهای جهانی و بازیگران صنعت استقبال می کنیم که به هنگ کنگ بیایند و بخشی از این سفر نمادین سازی بسیار هیجان انگیز باشند.

دیگر اقدامات توکن‌سازی

بانک Hang Seng و گروه آنت در سال ۲۰۲۳ آزمایش‌های سپرده‌های توکن‌سازی را به عنوان بخشی از محیط آزمایشی نظارت فناوری مالی HKMA انجام دادند. گفتنی است، HKMA چندین پروژه در حال توکن‌سازی دیگر نیز دارد. این‌ پروژه‌ها شامل mBridge برای پرداخت‌های مرزی، Genesis برای اوراق بهادار سبز و Dynamo برای تامین مالی SME می‌شود. علاوه بر این، HKMA در حال انجام آزمایشات CBDC خرده فروشی برای eHKD نیز هست.

هنگ کنگ آخرین بانک مرکزی است که به بررسی یک راه‌حل مبتنی بر سپرده‌های توکن‌سازی می‌پردازد. برزیل یکی از اولین کشورهایی بود که یک CBDC خرده‌فروشی را به دلیل سامانه پرداخت Pix موفق خود، رد کرد. به جای آن، برزیل با راه اندازی یک CBDC عمده‌فروشی (DREX) برای پشتیبانی از سپرده‌های توکن‌سازی، با استفاده از پول روی زنجیره برای تسویه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر بلاک‌چین عمل کرد. بانک مرکزی اروپا در حال بررسی یک CBDC عمده‌فروشی و سایر گزینه‌های پرداخت DLT است. بانک کره نیز ابتکار مشابهی با HKMA دارد.

بر خلاف ازرهای پایدار (stablecoin‌s)، معاملات سپرده‌های توکن‌سازی بر دو پایه استوار هستند. ابتدا، یک شخص توکن سپرده بانک (A) را به دیگری انتقال می‌دهد. گیرنده این توکن ممکن است از همان بانک استفاده نکند، بنابراین توکن دریافتی (A) را برای توکن بانک خود (B) مبادله می‌شود. اکنون بانک B دسته‌ای از توکن‌های بانک A را دارد. در اینجا CBDC عمده فروشی مفید است، بنابراین بانک A می‌تواند توکن‌ها را با پرداخت CBDC عمده فروشی به بانک B تسویه کند.

در پایان لازم به یادآوری است پروژه Ensemble معرفی شده توسط اداره پولی هنگ کنگ (HKMA)، گام مهم به سوی استقرار ارز دیجیتال بانک مرکزی عمده‌فروشی (wCBDC) است. این پروژه به طور خاص برای تسهیل تسویه‌های بین‌بانکی برای سپرده‌های بانکی توکنیزه‌شده طراحی شده است. استفاده از wCBDC Sandbox برای آزمایش تسویه معاملاتی مبتنی بر توکن، از جمله برای صدور اوراق قرضه سبز توکن‌شده، به این پروژه ارزش افزوده می‌بخشد.
با ایجاد جامعه معماری wCBDC ،HKMA قصد دارد تا همکاری‌های موثری با بانک‌ها، فعالان دارایی‌های دیجیتال و گروه‌های تخصصی برای توسعه این فضای جدید را برقرار کند. این گام به سمت مدرنیزاسیون سیستم مالی هنگ کنگ و بهبود کارایی و سرعت تسویه‌های مالی میان بانکی و مرزی کمک می‌کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *